De Willibrordkerk in Borger. (foto: gemeente Borger-Odoorn)
De Willibrordkerk in Borger. (foto: gemeente Borger-Odoorn)

Willibrordkerk in Borger is volledig aardgasvrij

Algemeen

BORGER - De Willibrordkerk in Borger is sinds een half jaar volledig aardgasvrij. Het is daarmee de eerste kerk in Borger-Odoorn die volledig van het gas af is. 

De cv-ketels waren nodig toe aan vervanging, waarop werd besloten om de aardgasaansluiting te vervangen voor een aardwarmte-installatie. ,,Hiermee maken we een mooie stap naar verduurzaming van de gebouwen in de gemeente Borger-Odoorn’’, aldus de gemeente. Om de kerk aan de binnenkant heel te laten, is de installatie aan de buitenkant van de kerk geplaatst. Door warmte uit de bodem te halen en elektriciteit te gebruiken om die warmte sterker te maken, hoeft er geen gas meer verbrand te worden. ,,Hierbij is een ander voordeel dat er dus ook geen CO2-uitstoot meer is. Ook kan een aardwarmte-installatie koelen, waar een cv-ketel alleen kan verwarmen. Om dit te vergelijken met het dagelijks leven: de kerk stoot nu 65 procent minder CO2 uit. Dat is hetzelfde als we twee van de drie benzineauto’s vervangen door elektrische auto’s.’’

Een aardgasvrije Willibrordkerk in Borger is onderdeel van de doelstelling van de gemeente Borger-Odoorn dat alle gebouwen in 2050 geheel aardgasvrij zijn. De w,,Samen met dorpsverenigingen, ondernemers en onze inwoners zijn we druk bezig om dit doel te halen.’’ 

Meer informatie over een aardgasvrij Borger-Odoorn is te vinden op de webpagina Aardgasvrij.